Något jag vill säga.. [Note to self]

.. Om så bara till mig själv.. - Är att nedanför varje hög, ljus, topp - finns en djup, mörk, dal.


Döm aldrig en annan människa utifrån. Framifrån. Du har inte sett denna människas baksida. Du har inte sett vart han/hon kommer ifrån. Du vet inte varenda liten detalj som har skapat denna människas, ibland kanske störda, ibland lysande, beteende.

Du har inte heller sett vad som gjort henne/honom så stark. Kanske var han/hon mer än svag förr.


Tro inte att du känner en person bara så där. Det har troligen varit mycket som har påverkat. Det har alltid varit en väg dit.


Det spelar egentligen ingen roll vem du tror att denne person är. För vad du än tror, säger mer om dig. Lyssna till dina tankar, de berättar dig troligen något. Och anledningen till våra känslor, är inte alltid densamma som vi tror.




Mina tankar om dig, berättar om mig.
Mina tankar om dig, berättar inget om dig.

Tänk på det. Vad har vi för föreställningar egentligen?
Om vi bara kunde läsa av en person så där, så skulle väl alla ha samma uppfattning av alla..?
Alla människor i världen har nog en (om så litet) olika uppfattning av en person. Vem bestämmer då att just Din uppfattning är den rätta?


Det är något jag aldrig vill glömma. Alltid vill komma ihåg.

Jag vill inte må dåligt i mina negativa tankar om någon annan. Negativa tankar - är alltid - negativa tankar. Kanske är jag annorlunda i att tycka att det är någonting underbart. Vi kan alltid välja. Vi har alltid ett val. Du kan ses som att du "alltid säger vad du tycker och lägger dig i" men du kan även ses som "otroligt pålitlig och aldrig sviker en vän."


"Ej finns gott,
ej finns ont,
blott våra tankar gör det så"

Shakespeare.'



Läste för någon dag sedan en text som en man skrivit efter han spenderat många år i fängelse. Texten kallar han "Skräck och rädsla." Läs den. (Återkommer)




En underbar, klok, oerhört vis, person. Kay Pollak.
Kanske visste jag vartenda ord av det han skriver innan jag läst det, men nu förstår jag på ett helt annat plan. Jag är tacksam över hans böcker och att jag tar till mig utav dem. Det har fått mig att tänka så otroligt mycket mer sunt.

Jag är en utav dem som tror att allting grundar sig i egoism. För egoism är inte alltid negativt. Nej, tvärt om. Här följer ett exempel av vad jag kallar en oerhört god egoism.



Brandmännen gav inte människorna sina liv på grund av att de ville dö istället för dem.
Brandmännen gav människorna sina liv på grund av att de inte kunde leva istället för dem.



Solklart exempel på egoism.




Hänger ni med..?



Haha någon som har tråkigt och läser hela inlägget???


Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0